Top 5 praktijkvoorbeelden
Casus Vallende Sterren
In elke casus behandelen wij een voorbeeld uit de praktijk. Wat zijn de lessons learned en wat zou een passende oplossing zijn?
Casus foutje, bedankt!
We doen allemaal wel eens per ongeluk iets verkeerd. ‘Fouten maken mag’, zeggen we dan, maar niemand doet dit graag. Rond het maken van fouten hangt vaak schaamte en in sommige bedrijven zijn medewerkers zelfs bang voor represailles.
Casus ongemakkelijke signalen
De gesprekken rondom de koffieautomaat zijn voor bestuurders, sleutelfuncties en interne toezichthouders een goede manier op de hoogte te blijven van wat er allemaal speelt binnen de organisatie (buiten de officiële agenda om).
Casus advocaat van de duivel
We vinden het allemaal prettig om in goede harmonie besluiten te kunnen nemen omdat we min of meer gelijk denken over bepaalde zaken. Ons vertrekpunt is goed verankerd in de kernwaarden van de organisatie en daarom is het misschien ook wel logisch dat een goede voorbereiding van de besluitvorming snel leidt tot consensus. Maar wat als het misschien allemaal net iets te makkelijk gaat?
Casus synergie, maar geen sympathie
Overnames, samenvoegingen en fusies zijn vaak ingegeven door rationele overwegingen omtrent schaalgrootte, een meer integrale klantbediening of financiële omstandigheden. Dit soort trajecten wordt vaak zorgvuldig voorbereid en begeleid, soms worden moeilijke beslissingen vroeg genomen en zo wordt er na een zeker traject optimistisch toegewerkt naar een betere toekomst.