Uw medewerker is back in the building !

Uw medewerker is back in the building !

Het leek er voor de zomer even op dat corona uit ons dagelijks leven ging verdwijnen. Europese landsgrenzen werden in juni opengezet en men kon weer op vakantie! Het was allemaal van korte duur. Momenteel rukt corona weer op. En afgelopen vrijdag zijn er zelfs nieuwe (regionale) maatregelen afgekondigd. Ondanks de wederopkomst van het virus reageren we nu veel minder schrikachtig dan in maart jongstleden. 

Wij gaan nu niet over tot een complete lock-down maar laten het dagelijks leven zoveel mogelijk normaal verlopen. We vernemen zelfs dat medewerkers langzaamaan (met inachtneming van de maatregelen) weer wat vaker op kantoor te vinden zijn!

Hoe pakken ondernemingen de bedrijfsvoering de komende tijd op, in de volgende fase van het onder controle krijgen van covid-19? Hoe wordt het crisis-/ risicomanagement en de bedrijfscontinuïteit geborgd? Hoe wordt gezorgd voor voldoende veiligheid op de werkvloer?

 

Veilig werken op kantoor

Kantoorruimte zal anders gebruikt gaan worden, niet alleen qua indeling (de anderhalve meter-regel) maar ook qua functie: de verwachting is dat kantoren de komende tijd vaker gebruikt zullen worden als ontmoetingspunt dan als vaste werkplek. 

De meeste mensen lijken zich zorgen te gaan maken over het gedrag van collega’s. Zij zijn bang dat hun collega’s zich niet aan de veiligheidsregels gaan houden waardoor zij een risico lopen om ziek te worden. Uit toegpast psychologisch onderzoek zouden we voorbeelden kunnen halen die we kunnen gebruiken in de ‘nieuwe’ indeling. Het aanbrengen van cirkels op de vloer die persoonlijke ruimte markeren, zouden kunnen bijdragen aan een veiliger gevoel (Cushman & Wakefield). Ook zou het aanwezig zijn van afbeeldingen waarop ogen staan afgebeeld, zorgen voor het gevoel dat men in de gaten gehouden wordt. Dit zou ervoor zorgen dat men eerder geneigd is om zich te houden aan de gestelde regels en dus een gevoel van veiligheid van uw meer behoedzame collega’s kunnen vergroten. Wellicht handig om uw kunst aan de muren en het motiefje van het tapijt nog eens onder de loep te nemen?

 

Of thuiswerken voor altijd?

Maar waar sommige werknemers helemaal klaar zijn met thuiswerken en niet kunnen wachten om weer in de auto te springen om praatjes te maken bij het koffieapparaat (met iemand anders dan de partner ;), mag deze thuiswerkperiode voor anderen nog wel even duren. “Geen reistijd en dus meer qualitytime” is een veelgehoord argument. Na het werk nog even met een drankje in de zon of een rondje maken door het park, in plaats van zuchten in de file. 

Maar naast deze ervaren voordelen van het thuiswerken, kunnen werknemers zich ook afgedreven voelen van hun collega’s en management. Bovendien is er een verschil waar te nemen in de uitvoer van het werk. Want waar de ene werknemer voortvarend zijn lijstjes afvinkt, levert een tweede in op productiviteit en heeft een derde de neiging om te “over-achiveren”. Dit vormt een risico omdat bij een verhoogd uitval van werknemers, de druk op de rest van het team toeneemt. 

 

Het managen van de nieuwe werkelijkheid

Mede hierdoor zal de komende tijd op een andere manier aanspraak worden gedaan op de competenties van managers. Kwalitatieve en sociale controles zullen er anders uit gaan zien. Bovendien zal op afstand geïnvesteerd moeten worden in een sterke sociale cohesie, daar dit de kans op uitval verkleint en op succes vergroot. 

Al met al stellen veel bedrijven zich momenteel in op een vernieuwde inrichting waarin thuiswerken een grotere rol in zal nemen. Hoe pakt u dit aan? Welke belemmeringen ervaart u en hoe bepaalt u alsnog uw koers? 

Nog eens verder praten? Neem gerust contact met mij op.

Meer artikelen

Aandacht voor de invloed van Gedrag & Cultuur. Op weg naar een gezondere organisatie.
Hoe geef je als bestuur invulling aan je verantwoordelijkheid voor de bedrijfscultuur?
Het NBA heeft in 2021 een concepthandreiking opgesteld (red. inmiddels is er sinds 8 februari 2022 een defintieve NBA-handreiking), getiteld ‘Het verkrijgen van inzicht in soft controls in het kader van de jaarrekeningcontrole’.
Deze website maakt gebruik van cookies

InAudit maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en je voorkeuren te onthouden. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief embedded content druk dan op Accepteren.

Noodzakelijk
Voorkeuren
Statistieken

Lees meer over onze cookies in onze Privacy Policy.