Zowel veiligheid als kwaliteit van zorg beginnen bij de medewerkers die deze zorg leveren. De mate waarin ze dit (kunnen) doen is afhankelijk van de organisatiecultuur die binnen de zorginstelling heerst. Het is cruciaal om te investeren in een organisatiecultuur die stimuleert dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor de veiligheid van hun patiënten als ook voor de kwaliteit van de zorg die zij verlenen. Dit gaat verder dan het naleven van regels en procedures; het gaat hier om een gedeeld bewustzijn dat veiligheid en kwaliteit altijd voorop staan – goede zorg, bijna altijd de kern van de motivatie waarom zorgmedewerkers kiezen voor hun tak van sport. Los van de intrinsieke motivatie van medewerkers om juiste en passende zorg te verlenen, is het essentieel om uw organisatiecultuur hiervoor de basis te laten zijn. Het is hierbij de uitdaging om uw organisatiecultuur de voedingsbodem te laten zijn voor het leveren van die kwalitatief hoogwaardige zorg die uw medewerkers willen bieden, zonder dat dit leidt tot bureaucratisering, een 'papieren tijger', of ‘paarse krokodil’.
Het Veiligheidsmanagement Systeem (VMS, Willems 2004) heeft de afgelopen jaren een belangrijke rol gespeeld in het bevorderen van patiëntveiligheid. Het biedt een raamwerk voor het systematisch verbeteren van de zorgkwaliteit, maar kan, als het niet goed wordt toegepast, leiden tot een overvloed aan documenten en procedures. Te veel nadruk op bureaucratie kan ervoor zorgen dat zorgprofessionals zich meer bezighouden met administratieve taken dan met hun primaire doel: het leveren van goede zorg. Dit kan frustrerend en demotiverend werken.
De uitdaging ligt in het vinden van de juiste balans: hoe zorg je ervoor dat je de juiste veiligheid waarborgt en mensen gemotiveerd houdt om met hun hart te werken en goede zorg te leveren, zonder dat medewerkers vastlopen in een bureaucratisch systeem? Het antwoord ligt in het versterken van een cultuur waarin veiligheid en kwaliteit niet alleen beleidsmatig verankerd zijn, maar ook gedragsmatig blijvend worden uitgedragen en gestimuleerd. Dit vraagt om een cultuur van openheid, waarin zorgprofessionals zich veilig voelen om risico’s te melden, zonder angst voor straf of sancties. Om een cultuur die stimuleert dat mensen kwalitatief hoogwaardige zorg leveren en hier energie van krijgen. Het gaat om het creëren van een omgeving waarin iedereen, van zorgprofessional tot bestuurder, zich verantwoordelijk voelt voor het gezamenlijke doel: veilige, goede en passende zorg.
Het versterken van uw organisatiecultuur en het stimuleren van gewenst gedrag kan op verschillende manieren. InAudit adviseert zorginstellingen bij het in kaart brengen van uw organisatiecultuur. Ook adviseren en ondersteunen wij bij het ontwikkelen van leiderschap dat uitgaat van het op de juiste manier stimuleren van veiligheid en kwaliteit van zorg. Bijvoorbeeld door het leren bevorderen van een cultuur waarin medewerkers zich gehoord voelen en waar ruimte is voor het geven en ontvangen van feedback. Waar regels weliswaar worden nageleefd, maar waar de nadruk ligt op het gezamenlijk streven naar het beste voor de patiënt. Een cultuur waarin het draait om het versterken van de intrinsieke motivatie van alle zorgprofessionals, zodat er veilig en kwaliteitsgericht wordt gehandeld, zonder dat dit tot onnodige administratieve lasten leidt.
InAudit staat zorginstellingen graag bij in het versterken van de organisatiecultuur, specifiek voor het stimuleren van de aspecten veiligheid en kwaliteit van zorg door onder andere:
Met InAudit zorgt u ervoor dat uw zorginstelling zich niet verliest in een papierberg. Samen met u werken wij toe naar uw doelcultuur, waarin uw professionals zich kunnen blijven focussen op wat hen motiveert en wat voor u belangrijk is: het leveren van veilige en kwalitatieve zorg.
Nieuwsgierig naar wat InAudit voor u kan betekenen?
"Organisaties die hun mensen goed begrijpen staan met 1-0 voor in de wedstrijd. Want uw mensen bepalen het succes van uw organisatie. Ik breng het gedrag van uw medewerkers in beeld waarmee u kunt bouwen aan een gezonde bedrijfscultuur. Benieuwd naar mijn aanpak? Neem dan vrijblijvend contact met ons op." Frederike Gieles MSc, auditmanager met expertise in Gedrag & Cultuur
ContactBedankt voor uw aanmelding.
InAudit maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en je voorkeuren te onthouden. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief embedded content druk dan op Accepteren.
Lees meer over onze cookies in onze Privacy Policy.