Het olifantenpaadje, waarom eigenlijk?

Het olifantenpaadje, waarom eigenlijk?

We verwachten dat wanneer er beheersmaatregelen zijn vastgesteld, iedereen zich daaraan houdt. Maar toch blijkt dit niet zo te zijn. Maatregelen worden regelmatig niet nageleefd. Per ongeluk of opzettelijk. Door illegale handelingen, domme fouten, luiheid en alles wat daartussen ligt. Hebben de werknemers wel de intrinsieke motivatie en beschikken zij over de juiste kwaliteiten om zich in lijn te gedragen met wat de organisatie van hen verwacht?

Olifantenpaden

Deze ?afstekertjes? zijn de niet-offici?le paden die door de gebruikers van de reguliere paden worden gecre?erd. Hiermee worden beheersmaatregelen omzeild. Mogelijke oorzaken kunnen zijn dat de motivatie ontbreekt, dat de werknemers niet weten hoe zij de maatregel kunnen naleven of de capaciteit is niet toereikend. In elke organisatie is dit herkenbaar. Het 'hoe' en 'waarom' van het niet-bewandelen van de reguliere paden die de organisatie voor de werknemers voorschrijft zijn de vertrekpunten van de behavioural auditor. Waarom kiezen medewerkers bewust of onbewust voor de olifantenpaadjes ?

Neem een slagboom als voorbeeld

Een slagboom waar niet iedereen netjes onderdoor rijdt als hij opengaat, maar waar omheen een olifantenpad ontstaan is. Een overzicht van factoren die ervoor zorgen dat bezoekers (de werknemers) niet wachten tot de slagboom open gaat (de beheersmaatregel, hard control) maar stelselmatig eromheen blijven rijden om het parkeerterrein te bereiken of te verlaten geeft belangrijke aanknopingspunten voor verbetering. De slagboom is er immers niet voor niets. Het voorkomt verlies van controle en overzicht, opstoppingen elders, wellicht het missen van parkeerinkomsten, onoverzichtelijkheid van het aantal aanwezige auto?s, onduidelijkheid, gevaar, gemakzucht, etc.

Waarom dan die olifantenpaadjes ? Is er sprake van grootschalig niet-integer gedrag of van menselijk gedrag ? Inzicht krijgen in de beweegredenen van de bezoekers helpt mee aan een kritische evaluatie van de ?hard control?, de slagboom: zou deze verplaatst of zelfs verwijderd moeten worden? Wellicht is het parkeertarief te hoog? Is er te veel ruimte om de slagboom te omzeilen? Is er te weinig toezicht? etc. Nader inzicht in de effectiviteit van de soft controls is noodzakelijk. Identificeren en adequaat inspelen op deze inzichten kan positieve gevolgen hebben: een effici?nter verloop van de toegang en uitgang van het parkeerterrein, meer veiligheid, hogere omzet, etc. Misschien is er hierna wel helemaal geen slagboom meer nodig omdat de intrinsieke motivatie van de gebruikers is verlegd van ?moeten inchecken? naar ?willen bijdragen aan veiligheid?.

Gedrag en cultuur

Het effect, en daarmee ook het succes, van de slagboom zoals in het voorbeeld hierboven hangt af van het gedrag van de bezoekers. Hoe gaan ze om met beheersmaatregelen. We weten dat menselijk gedrag bepaalde beheersmaatregelen ineffectief laten zijn. Waarschijnlijk heeft u ook wel eens een regel ?zelf ge?nterpreteerd? in plaats van strikt nageleefd. Voor de interne auditor betekent dit dat naast het toetsen van beheersmaatregelen door een interne auditor, het toetsen van het gedrag en de cultuur in een bedrijf een essenti?le toevoeging is. Gedrag van de gebruikers is namelijk wat het succes van beheersmaatregelen borgt (of doet afnemen).

Behavioural audit

Dit extra paar ogen dat meekijkt en zich richt op het gedrag en de cultuur in een organisatie maakt sinds kort deel uit van het InAudit team. Om het gedrag en de cultuur in kaart te brengen en te toetsen heeft InAudit nu een gedragskundige in dienst. Deze psychologe doet kwalitatief onderzoek met als doel inzicht te verschaffen in het gedrag van de werknemers en te informeren waar eventuele risico?s op de loer liggen. Maak hier kennis met onze gedragsdeskundige Heidi Riepe.

Meer artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor risico’s bij AI-chatbots en datalekken. Met de opkomst van AI-chatbots zoals ChatGPT en Copilot zien steeds meer bedrijven de voordelen van het automatiseren van klantcommunicatie en in...
Implementatie DORA bij OpGroen Verzekeringen OpGroen, voorheen onderdeel van Aon, is sinds 1 augustus 2024 een zelfstandig verzekeringsadvies- en volmachtbedrijf in Nederland. OpGroen biedt een breed scala aan particuliere verzekeringe...
Hoe snel de opkomst van Artificial Intelligence (AI) onze bedrijfsprocessen zal beïnvloeden is nog maar de vraag, maar dat AI niet alleen een hype zal zijn en op termijn blijvende impact gaat hebben op klantcontacten, backoffice proces...
Deze website maakt gebruik van cookies

InAudit maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en je voorkeuren te onthouden. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief embedded content druk dan op Accepteren.

Noodzakelijk
Voorkeuren
Statistieken

Lees meer over onze cookies in onze Privacy Policy.