Hoe bevlogen zijn uw medewerkers?

Hoe bevlogen zijn uw medewerkers?

In een vorig artikel (Door soft controls voor de winst) gaf ik het verschil aan tussen de bal slechts in het spel houden, en het gaan voor de winst. Deze twee stijlen staan symbool voor twee soorten motivatie die werknemers kunnen hebben. De twee stijlen hebben ook ieder hun eigen effect op het functioneren van de werknemer, en daarmee op het functioneren en het succes van de organisatie.

Motivatie is d? brandstof voor uw organisatie

De kaders kunnen aangeleverd zijn, de faciliteiten aanwezig, maar de kwaliteit van de opbrengsten daarvan is afhankelijk van de inzet van de werknemers. Stoppen zij erin wat de organisatie verwacht zodat daarmee ook doelen bereikt worden die de organisatie stelt?

Inzicht in de motivatie van de mensen in de organisatie kan veel opleveren. Want we willen natuurlijk dat iedereen niet alleen aanwezig is en zijn to do-lijst afwerkt, maar gemotiveerd is om het beste uit zichzelf te halen en mee te werken aan het grotere geheel: de bedrijfsdoelstellingen behalen. We kunnen dan ook zien, wanneer de verwachting niet overeenkomt met de praktijk, waar dit aan ligt. Daar kan op geanticipeerd worden.

Back to basics

In theorie zijn het verlangen naar autonomie, relationele verbondenheid en competentie belangrijke componenten voor de motivatie en het optimaal functioneren van een individu. Zo werkt dat ook voor de motivatie van mensen in de organisatie.

Autonomie, relationele verbondenheid en competentie staan daarom centraal in het onderzoeken van de kernwaarden van uw organisatie, want elke waarde zal hoogstwaarschijnlijk overlap hebben met ??n of meerdere van deze componenten. Elk kernwaarde zegt dus iets over de onderliggende motivatie van een medewerker.

Kernwaarden scan

Met onze scan geven wij inzicht in de beleving door de medewerkers van uw kernwaarden. De ervaring van autonomie, relationele verbondenheid en competentie spelen hierin een grote rol. Het is interessant om te zien of en hoe de mensen op hun plek zitten, maar ook wanneer dat verschilt met de verwachting van de organisatie, waar dat aan ligt. Zodat daarop ingespeeld kan worden om te zorgen dat iedereen ook uit intrinsieke motivatie voor de winst gaat!

Benieuwd naar meer? Vraag dan nu de Kernwaarden Scan aan.

Meer artikelen

Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor risico’s bij AI-chatbots en datalekken. Met de opkomst van AI-chatbots zoals ChatGPT en Copilot zien steeds meer bedrijven de voordelen van het automatiseren van klantcommunicatie en in...
Implementatie DORA bij OpGroen Verzekeringen OpGroen, voorheen onderdeel van Aon, is sinds 1 augustus 2024 een zelfstandig verzekeringsadvies- en volmachtbedrijf in Nederland. OpGroen biedt een breed scala aan particuliere verzekeringe...
Hoe snel de opkomst van Artificial Intelligence (AI) onze bedrijfsprocessen zal beïnvloeden is nog maar de vraag, maar dat AI niet alleen een hype zal zijn en op termijn blijvende impact gaat hebben op klantcontacten, backoffice proces...
Deze website maakt gebruik van cookies

InAudit maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en je voorkeuren te onthouden. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief embedded content druk dan op Accepteren.

Noodzakelijk
Voorkeuren
Statistieken

Lees meer over onze cookies in onze Privacy Policy.