Interne audit in coronatijd

Interne audit in coronatijd

Nu bedrijven hun deuren sluiten en iedereen zoveel mogelijk thuis moet werken vraag jij je misschien af hoe de invulling van de interne auditfunctie er in coronatijd uitziet. Kunnen er nog wel auditwerkzaamheden verricht worden? En worden de rapportages nog wel opgeleverd? Auditmanager Robert Verweij geeft je een kijkje in de keuken van de auditor en vertelt aan zijn keukentafel over de dagelijkse werkzaamheden.

Hoe ziet de dag van een interne auditor er uit in de coronatijd?

Net als bij iedereen begint de dag van een interne auditor thuis. Een opgeladen laptop en mobiele telefoon in de aanslag want dit zijn nu de enige communicatiemiddelen met de buitenwereld. En er wordt wat afgebeld! Zo worden er regelmatig gesprekken met klanten gevoerd over het aantal licenties voor thuiswerken. Maar ook vragen wij klanten in hoeverre nu de triggerevents, niet geheel onbelangrijk, van de ORSA worden geraakt. Tevens proberen wij van toegevoegde waarde te zijn door met onze klanten slimme zaken die andere klanten al hebben opgelost te delen. Daarnaast polsen wij momenteel de behoefte onder risicomanagers om een (digitale) round table te organiseren om best practices uit te wisselen.

Voor andere partijen zoals pensioenfondsen speelt het herstelplan voor De Nederlandse Bank een grote rol. In dergelijke gevallen kijken wij welke rol wij kunnen vervullen in de totstandkoming van dit herstelplan. Het zijn boeiende tijden voor een interne auditor. 

Kan je in coronatijd nog wel interne auditwerkzaamheden verrichten?

Jazeker, de interne auditwerkzaamheden kunnen nu prima vanuit huis verricht worden. Er ligt nog een behoorlijke hoeveelheid werk en het contact ‘op afstand’ verloopt goed. Met de techniek van vandaag zijn er volop mogelijkheden. Zo werken wij bij InAudit met Microsoft Teams voor chats, videogesprekken en vergaderingen. Bij klanten zien wij ook andere online toepassingen voorbijkomen zoals Skype for Business. 

Welke werkzaamheden pak je nu op een andere manier aan?

De meeste werkzaamheden veranderen haast niet. Maar de deelwaarneming ter plekke moet nu wel anders ingericht worden. Maar daar kunnen we natuurlijk ook slim mee omgaan. Zo kunnen we meekijken op afstand of sceenshots ontvangen per e-mail. 

En de rapportages? Die worden net als altijd tijdig opgeleverd.

Wat zijn de grootste voor- en nadelen van deze manier van werken?

Een belangrijk nadeel is natuurlijk het persoonlijk contact. Juist die kleine dingen scheppen een band met je klant. 

Het grootste voordeel is dat wij nu veel efficiënter met onze tijd omgaan. Waar we eerst 5 uur (inclusief reistijd) kwijt waren aan een bestuursvergadering, kan zo’n bestuursvergadering online binnen 30 minuten afgerond zijn!

Tip

Tot slot heeft Robert een gouden tip voor alle interne auditors. Wees kritisch op je eigen toegevoegde waarde in deze tijd. Draai niet standaard het auditjaarplan af maar verricht de werkzaamheden waar jouw klant écht behoefte aan heeft op dit moment!

Veel succes én blijf gezond!

Meer artikelen

Op 1 april is het InAudit team uitgebreid met twee nieuwe teamleden: Menny Barendse (senior auditor) en Frederike Gieles (auditor). Een hele bijzondere tijd om te starten met een nieuwe baan want heel Nederland was en is nu nog steeds in de...
Hoewel de eerste geluiden over het nieuwe Corona virus in China al in januari/februari de media bereikten, heeft de snelheid waarmee de crisis over Nederland heen spoelde ons allemaal toch wel verrast. 
Daar zitten we dan. Met onze eigen koffie die we toch het lekkerste vinden, eigen muziekje op de achtergrond, eigen sloffen in plaats van de nette (niet-lekker-zittende) schoenen, etc. thuis te werken. Vooral met 'ons eigen’ dus,...