Oeps, keurmerk klantgericht verzekeren stelt de interne audit verplicht

Oeps, keurmerk klantgericht verzekeren stelt de interne audit verplicht

Waar vroeger keurmerkhouders van het KKV op alle keurmerknormen afzonderlijk getoetst werden, worden ze nu alleen nog maar in thema-onderzoeken getoetst. De Stichting toetsing verzekeraars legt de keurmerkhouders, om de drie jaar, een verplichte interne audit op. Wanneer heeft u voor het laatst de verplichte interne audit KKV uitgevoerd?

Wat is KKV?

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is in 2009 opgericht door de onafhankelijke Stichting toetsing verzekeraars (hierna Stv). De Stv geeft een kwaliteitskeurmerk af aan verzekeraars en gevolmachtigden die hun klanten centraal stellen. Door middel van betrouwbare dienstverlening en begrijpelijke informatie aan hun klanten bewijzen verzekeraars zichzelf.

Voor wie?

Alle verzekeraars (leven, schade, zorg) of volmachtbedrijven die in Nederland werken, kunnen het Keurmerk aanvragen. Na de aanvraag wordt de aankomend keurmerkhouder integraal getoetst op de zeven keurmerknormen Op dit moment hebben 29 verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Zij voldoen in ieder geval aan de kwaliteitsnormen.

Wat zijn de keurmerknormen?

Om aan het kwaliteitsniveau van KKV te voldoen zijn er zeven keurmerknormen opgesteld. Wij hebben de normen hier voor u op een rij gezet:

  • transparante website-informatie;
  • heldere taal in klantinformatie;
  • degelijk ontwikkel- en onderhoudsproces voor verzekeringen;
  • goede bereikbaarheid;
  • klacht- en feedbackmanagement;
  • klantgerichte claimbehandeling;
  • continue kwaliteitsverbetering.

Hiermee laat de keurmerkhouder aan consumenten zien dat hij zijn beloftes nakomt en een hoogwaardige kwaliteit van dienstverlening levert.

Verplichte audit KKV

In het handboek Keurmerknormen staat uitgebreid beschreven waaraan de verzekeraar moet voldoen. Zo wordt er exact uitgelegd welke informatie onder de norm valt en wat Stv bij deze norm ook daadwerkelijk toetst. Met betrekking tot continue kwaliteitsverbetering schrijft Stv voor dat de keurmerkhouder vanaf 2018 minimaal eens per drie jaar een interne audit op alle keurmerknormen laat uitvoeren. Dus mijn vraag aan u is: ?Heeft u uw interne audit functie / afdeling al een audit laten uitvoeren op de keurmerknormen??.

Plan tijdig uw KKV audit in

De auditmanagers van InAudit zullen de keurmerkhouders de komende maanden informeren over deze verplichte interne audit en indien gewenst plannen zij deze audit voor u in. Wilt u meer weten over KKV of wilt u het KKV voor uw eigen organisatie aanvragen? Neem dan een kijkje op?de website van KKV?en lees meer over de voordelen van het KKV voor uw organisatie.

Meer artikelen

Hoe snel de opkomst van Artificial Intelligence (AI) onze bedrijfsprocessen zal beïnvloeden is nog maar de vraag, maar dat AI niet alleen een hype zal zijn en op termijn blijvende impact gaat hebben op klantcontacten, backoffice proces...
Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor risico’s bij AI-chatbots en datalekken. Met de opkomst van AI-chatbots zoals ChatGPT en Copilot zien steeds meer bedrijven de voordelen van het automatiseren van klantcommunicatie en in...
Implementatie DORA bij OpGroen Verzekeringen OpGroen, voorheen onderdeel van Aon, is sinds 1 augustus 2024 een zelfstandig verzekeringsadvies- en volmachtbedrijf in Nederland. OpGroen biedt een breed scala aan particuliere verzekeringe...
Deze website maakt gebruik van cookies

InAudit maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en je voorkeuren te onthouden. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de website te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website inclusief embedded content druk dan op Accepteren.

Noodzakelijk
Voorkeuren
Statistieken

Lees meer over onze cookies in onze Privacy Policy.